آلودگی آب ( بخش دوم )

♥جریان حیات♥

 

آلودگی های آب توسط عملیات کشاورزی

برای جلوگیری از آلودگی آب ها ، باید از کود های شیمیایی فقط در صورت ضرورت ، به مقدار لازم و در زمان مناسب استفاده شود.

یکی از راه های افزایش محصولات کشاورزی استفاده از کود های طبیعی(کودهای بامنشا گیاهی و جانوری) و کود های شیمیایی است.

کودهای طبیعی برای خاک بسیار مفید هستند؛هم محصول می دهند و هم مواد از دست رفته را به خاک باز میگردانند.

اگر از کود های شیمیایی بجا و مقدار لازم استفاده شود، به تغذیه گیاه کمک کند،اما مصرف بی رویه و دایمی این کود ها مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.تمام این کود ها مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرد و بخشی از آن در خاک باقی می ماند و با آب باران یا آب یاری شسته می شود و وارد رودخانه ها ، دریا ها ، اقیانوس ها و یا آب های زیر زمینی شده و آنها را آلوده می سازذ.

کود های شیمیایی از ته فسفاته موجدو در پساب های کشاورزی،پس از ورود به رودخانه یا دیگر منابع آب ، موجب رشد و تکثیر سریع جلبک ها می شوند.جلبک ها با مصرف زیاد اکسیژن آب ، علاوه بر ایجاد خفگی برای آبزیان ، محیط مناسبی را برای گندیدگی آب فراهم می کند.

کودهای نیتراته در صورت ورود به آب آشامیدنی موجب اختلالات خونی در شیرخواران و جنین مادران باردار و سایر اختلالات غیر قابل درمان میشود.

 

 

بخشی از سموم حشره کش وارد آب شده و آب را آلوده می کند. بهتر است به جای سمپاشی مزارع با حشره کش های شیمیایی که برای آب و سایر منابع زیست محیطی بسیار مضر هستند ، حتی الامکان از روش های مبارزه غیر شیمیایی با آفات گیاهی استفاده می شود.

آفات گیاهی بخش بزرگی از محصولات کشاورزی را نابود میکنند. انسان برای مبارزه با این دشمن موادی به نام سم ( آفت کش ) تولید می کنند.

اکثر آفت کش ها علاوه بر حشرات مضر ، حشرات مفید را نیز نابود می کنند. بعضی از حشرات مثل کفشدوزک مفید هستند زیرا با شکار آفاتی مثل شته به حفظ محصولات کمک می کنند. اما متاسفانه این نوع حشرات بیش از حشرات مزاحم از سموم شیمیایی صدمه می بینند.

سموم حشره کش در هوا منتشر می شوند و به وسیله باد در همه جا پراکنده شده حتی خاک را نیز آلوده می کنند.سموم همراه با پساب ها وارد رودخانه ها و آب های زیر زمینی می شوند.

آفت کش ها در میوه ها و محصولات کشاورزی جذب می شوند و انسان با خوردن محصولات سمی دچار مسمومیت و بیماری می شود.

خوردن شیر و گوشت دام هایی که از علوفه آلوده به مواد سمی حشره کش تغذیه کرده اند و یا گوشت ماهیان رودخانه و برکه هایی آلوده شده با پساب های مزارع ، حساسیت ها و بیماری های مختلفی در انسان ایجاد می کند.

آلودگی آب ها به سموم و کودهای شیمیایی ، موجب مرگ ماهی ها و نابودی منابع غذایی هزاران انسان می شود.

آلودگی آب بیش از همه برای کشاورزان و ماهیگیران که در کنار رودخانه ها زندگی می کنند ، زیانبار است. کودکان به علت مقاوم نبودن بیش از بزرگسالان از آلودگی آب ، آسیب می بینند.

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب الودگی(2),ساعت12:13توسط حدیث | |